Programul Scoala altfel – O activitate de succes
FIȘA ACTIVITĂȚII DE SUCCES
A. Numele și adresa unității de învățământ aplicante:
Grădinița cu Program Prelungit ,,Așchiuță” Suceava, strada Alexandru cel Bun, Nr. 31
Nivelul/ nivelurile de învățământ: preșcolar
Numărul preșcolarilor din grădiniță: 195
Numărul cadrelor didactice din grădiniță: 13
Coordonatorul activității (nume, prenume, funcție, date de contact):
1. Titlul activității: ,,Sărbătorim Centenarul Marii Uniri”
2. Domeniul în care se încadrează: cultural
3. Scopul activității: Cunoașterea unor elemente de istorie, care definesc portretul spiritual al poporului român
4. Obiectivele educaționale ale activității:
– Familiarizarea preșcolarilor cu evenimente din viața socială a comunității locale, naționale, cu referire la sărbătorirea Centenarului Marii Uniri
– Cunoașterea unor fapte și evenimente deosebite din istoria poporului român
– Însușirea și respectarea unor norme și valori ale neamului nostru (unitate, eroism, cinste, vitejie, înțelepciune etc.)
– Exprimarea sentimentelor de apreciere și respect față de obiceiurile și tradițiile specifice românești, prin activitățile din cadrul atelierelor deschise
– Stimularea interesului preșcolarilor pentru valorificarea folclorului autentic, în cadrul unor activități cu caracter cultural
– Manifestarea unor trăiri afective pozitive, prin activitățile cultural-artistice desfășurate
5. Preșcolari participanți (număr total de participanți, procent de participanți din numărul total de preșcolari din grupul țintă):
– preșcolari participanți:157
– grup țintă: 195
– procent de participanți: 80,51%
6. Durata și locul desfășurării activității: 1 zi; sălile de grupă, curtea grădiniței, Muzeul de Istorie
7. Descrierea activității:
Activitatea a vizat cunoașterea unor elemente de istorie, care definesc portretul spiritual al poporului român. Programul zilei a cuprins activități din cele mai diverse, din aproape toate domeniile experiențiale, având caracter interdisciplinar. În prima parte a zilei, copiii, însoțiți de educatoare și părinți, s-au deplasat la Muzeul de Istorie, unde s-au familiarizat cu primele noțiuni de istorie națională. Revenind în grădiniță, s-au întrecut în realizarea unor produse cu specific românesc, în cadrul unor ateliere de lucru. Metodele utilizate au fost: modelaj în lut, pictură pe sticlă, colaj, decorarea unor linguri din lemn, lipire, asamblare. Rezultatele muncii copiilor au fost expuse în cadrul unei expoziții, amenajate în curtea grădiniței. În programul după-amiezii, preșcolarii, îmbrăcați în straie populare, au interpretat cântece din folclorul tradițional românesc, apoi și-au dat mână cu mână pentru a forma o horă autentic românească.
8. Descrierea rezultatelor obținute în urma activității:
În urma activității desfășurate, rezultate obținute au fost:
– 60 de preșcolari au dobândit cunoștințe despre istoria națională, prin vizita la Muzeul de Istorie
– 30 de preșcolari au experimentat tehnica de modelat în lut
– 30 de preșcolari au transformat lingurile de lemn în păpuși îmbrăcate în costume populare (prin trasarea, cu ajutorul instrumentelor de scris, a unor elemente grafice specifice)
– 30 de preșcolari au realizat tablouri pictate pe sticlă, cu tematică națională
– 100 de preșcolari au învățat pașii specifici horei
– 30 de preșcolari au interpretat cântece din folclorul național
– confecționarea numărului 100 din flori de hârtie, prin tehnica lipirii
– realizarea colajului ,,Cetatea Alba Iulia”
– organizarea unei expoziții cu lucrări ale preșcolarilor
9. Precizați dacă preșcolarii/ profesorii/ părinții și-au manifestat dorința de continuare a acestei activități și modalitatea în care puteți asigura acest lucru
Cadrele didactice au participat cu interes la suita de activități organizate în cadrul programului zilei, și-au adus contribuția în funcție de înclinațiile personale și și-au manifestat dorința de a desfășura activități cu alte tematici pe aceeași structură.
În urma discuțiilor avute cu preșcolarii și cu părinții acestora, se poate afirma cu certitudine că activitatea a avut un succes major, părinții exprimându-și entuziasmul față de modul de abordare al programului pe tot parcursul zilei și, totodată, dorința ca acest gen de activitate să se desfășoare mai des.
10. Motivația propunerii activității ca fiind cea mai bună (maxim ½ pagini): argumente ale cadrelor didactice, ale preșcolarilor, ale părinților
Să construieşti evenimentul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri într-o grădiniţă, cu 157 de copii prezenţi, este o provocare, este un moment unic pe care preşcolarii îl vor păstra în memorie mulţi ani, chiar poate o viaţă. Să participi alături de copii, fie în calitate de cadru didactic sau părinte, într-un moment-eveniment îmbrăcat cu istorie, tradiţie şi cultură, este nobleţe, curaj şi emoţie. Să asiguri transmiterea sinceră şi corectă a valorilor naţionale către viitoarea generaţie este o înălţare a momentului până la cer şi dincolo de nori. Să vezi cum fiecare copil meşteşugeşte, cu aurul mâinilor sale, lucruri de preţ, este o minunăţie. Să auzi cântecele intonate de glasurile lor, ale copiilor, este întruparea sincerităţii şi bucuriei. Să priveşti cumulul de obiecte, desene, imagini, puse toate la un loc într-o minunată expoziţie, este un semn de patriotism. Să joci cu 157 de preşcolari, cu 314 de picioruşe, paşii horei noastre româneşti, în ritmul şi bucuria sunetului orchestral, este de-a dreptul uimire, mulţumire şi înălţare a sufletului.
Analizând demersurile iniţiate, acest eveniment ne-a întărit convingerea că activitatea de sărbătorire a Centenarului Marii Uniri, în cadrul programului „Şcoala altfel” a fost momentul cel mai înălţător, binecuvântat, cu un impact pozitiv în comunitatea preşcolarilor, cadrelor didactice şi părinţilor de la Grădiniţa cu Program Prelungit „Aşchiuţă” Suceava.
B. Mărturii ale preșcolarilor/ cadrelor didactice/ părinților referitoare la activitatea propusă:
Preșcolari:
,,A fost cea mai frumoasă zi! Mi-a plăcut mult când am modelat ulciorul din lut și am dansat hora.” (Vlad, grupa mijlocie ,,Albinuțele”)
,,Mie mi-a plăcut la muzeu. Am aflat lucruri interesante despre țara noastră.” (Ianis, grupa mare ,,Steluțele”)
,,Mi-ar plăcea să ne mai îmbrăcăm în costume populare! Erau așa de frumoși toți copiii! Parcă ne aflam la spectacol!” (Alexandra, grupa grupa mijlocie ,,Florile vesele”)
Cadre didactice:
,,Consider că această activitate dedicată sărbătoririi Centenarului Marii Uniri a fost o provocare pentru toate cadrele didactice din grădiniță. Fiecare a încercat să abordeze tema în mod cât mai inovator, creativ, stimulativ și, în același timp, să sădească în inimile copiilor dragostea și respectul pentru istoria, tradițiile și valorile poporului român. La sfârșitul zilei, chipurile pline de fericire ale acestora exprimau un singur lucru: activitatea a fost un succes!” (prof. Alina Sadoveac)
,,Plăcerea cu care au lucrat copiii pe ateliere, entuziasmul cu care au cântat și s-au prins în acele hore minunate, nu poate decât să bucure sufletul fiecărui cadru didactic și să se declare satisfăcut de rezultatele obținute la sfârșitul zilei.” (prof. Safta Darabă)
Părinți:
,,Sub coordonarea doamnei director – prof. Dorina Vieriu – om plin de profesionalism, cu o viziune mereu nouă, proiectul nu putea fi decât o reușită! Fetița mea mi-a povestit toată seara câte lucruri interesante a făcut la grădiniță. N-o mai puteam opri… devenise logoroică. A fost foarte impresionată! Mă bucur că s-a desfășurat o activitate dedicată sărbătoririi Centenarului și la grădiniță! Se poate! Felicitări doamnei director, felicitări doamnelor educatoare! La cât mai multe activități de acest fel!” (Elena, mama Anisiei)
,,Am admirat pe-ndelete fiecare lucrare realizată de mânuțele pricepute ale copiilor, în cadrul expoziției dedicate Centenarului. Câtă frumusețe! Câtă măiestrie! Câtă pricepere din partea doamnelor educatoare de a-i îndruma pe copii în a realiza asemenea minunății!” (Camelia, mama lui Luca)
,,Sunt fericită că mi-am înscris copilul la această grădiniță! Deși frecventează de doar o lună colectivitatea, am descoperit atâta dedicație din partea doamnelor educatoare pentru profesie, încât nu mă miră deloc că Daria s-a integrat cu succes din prima zi, iar azi, când am luat-o de la grădiniță era nerăbdătoare să-mi arate cu mândrie steagul tricolor pe care l-a realizat împreună cu colegii ei din flori.” (Ramona, mama Dariei)
,,Interesantă! Inedită! Felicitări!” (Radu, tatăl lui Matei)
C. ,,Dovezi” (fotografii, filme, documente etc.)